- Bài viết

- Tối ưu doanh số
- Tìm kiếm cơ hội mới
Giới thiệu chung về ASEAN
Hiệp hội các Quốc gia Đông Nam Á (ASEAN) được Indonesia, Malaysia, Philippines, Thái Lan và Singapore thành lập vào năm 1967. Qua nhiều năm, quy mô thành viên đã được mở rộng và Hiệp hội đã kết nạp thêm Brunei Darussalam, Campuchia, Lào, Myanmar và Việt Nam; Papua New Guinea được trao quy chế quan sát viên.
Được thành lập để thúc đẩy tăng trưởng kinh tế trong khu vực, ASEAN đã phát triển để trở thành khu vực kinh tế lớn thứ năm trên thế giới với tổng GDP đạt 2,9 nghìn tỷ USD1. Dự kiến đà tăng trưởng sẽ tiếp tục duy trì khi một số nước thành viên, bao gồm Việt Nam, Campuchia, Myanmar và Lào đang từng bước củng cố vị thế mới của mình trong chuỗi cung ứng sản xuất nhờ quy mô dân số tăng và chi phí tiền lương tương đối thấp. Các động lực thương mại toàn cầu có thể sẽ mang lại lợi ích cho các nước ASEAN do các công ty sản xuất tại Trung Quốc hiện đang tìm kiếm các lựa chọn chi phí thấp hơn và bắt đầu tiến hành đa dạng hóa nguồn cung cầu. Cụ thể, tất cả các hãng sản xuất phụ tùng ô tô ở Thái Lan, các công ty sản xuất thiết bị điện tử ở Malaysia và các nhà sản xuất đồ nội thất ở Indonesia đều đã thành công với sự lựa chọn mới này..
06Hiệp định Thương mại Tự do song phương (FTA) hiện đang có hiệu lực giữa các nước thành viên ASEAN và các đối tác ở Châu Á, bao gồm Nhật Bản, Hàn Quốc, Trung Quốc, Ấn Độ, New Zealand và Úc. Hiệp định Đối tác Kinh tế Toàn diện Khu vực (RCEP) giữa ASEAN và sáu quốc gia trên có tiềm năng thúc đẩy quá trình thuận lợi hóa thương mại và khả năng tiếp cận thị trường trên toàn châu Á. Tuy nhiên hiệp định này chỉ sắp được thực thi, các chuyên gia quan sát cho rằng hiệp định có thể sẽ được ký kết trong vòng 12-18 tháng tới. Hiện tại, các nỗ lực hội nhập sẽ được duy trì trong Cộng đồng Kinh tế ASEAN (AEC) - nền tảng cho việc thành lập FTA nhằm kêu gọi sự tự do dịch chuyển của hàng hóa, dịch vụ, đầu tư, vốn và lao động.
Tuy nhiên, ASEAN vẫn còn nhiều cơ hội để chuẩn bị cho việc đáp ứng với những thay đổi về công nghệ. Sự tiến bộ công nghệ phát triển với tốc độ không đồng đều giữa các nước thành viên có thể cản trở sự gắn kết và dẫn đến các vấn đề cạnh tranh. Ví dụ, tỷ lệ truy cập internet ở Malaysia là 87,4%2 trong khi đó tỷ lệ này chỉ chiếm khoảng 26% tại Lào, điều này cho thấy cơ hội không đồng đều cho người dân của mỗi quốc gia. Trong số các nước thành viên ASEAN, chỉ có Singapore là nước duy nhất lọt vào top 10 trên Bảng xếp hạng Chỉ số Sẵn sàng về Công nghệ của EIU. Cùng với Úc và Thụy Điển cho các vị trí cao nhất trên Bảng xếp hạng, Singapore đã vượt nước thành viên ASEAN tiếp theo hơn 20 vị trí.
Want to learn more? Click and browse by country
At HSBC, we have over 130 years of experience connecting businesses to ASEAN. With award winning trade and treasury solutions and more than 200 locations across ASEAN including Singapore, Malaysia, Indonesia, Thailand, Vietnam and the Philippines let us connect you.
Sources:
1. Dữ liệu quốc gia của EIU
2. https://www.mcmc.gov.my/skmmgovmy/media/General/pdf/Internet-Users-Survey-2018.pdf
Issued by HSBC Holding plc
Disclaimer
The Association of Southeast Asian Nations (ASEAN)
Written by The Economist Intelligence Unit.
While every effort has been taken to verify the accuracy of this information, The Economist Intelligence Unit Ltd. cannot accept any responsibility or liability for reliance by any person on this article or any of the information, opinions or conclusions set out in this article. The findings and views expressed in the article do not necessarily reflect the views of the sponsor.
The information contained in this ASEAN website is derived from sources we believe to be reliable but which we have not independently verified. HSBC makes no representation or warranty (express or implied) of any nature nor is any responsibility of any kind accepted with respect to the completeness or accuracy of any information, projection, representation or warranty (expressed or implied) in, or omission from, this ASEAN website. No liability is accepted whatsoever for any direct, indirect or consequential loss (whether arising in contract, tort or otherwise) arising from the use of or reliance on this ASEAN website or any information contained herein by the recipient or any third party. If you seek to rely in any way whatsoever upon any content contained in this ASEAN website, you do so at your own risk.
This ASEAN website does not constitute an offer or solicitation for, or advice that you should enter into or start using, any of the arrangement, product or services mentioned in this ASEAN website. Recipients should not rely on this ASEAN website in making any decisions and they should make their own independent appraisal of and investigations into the information described in this ASEAN website. No consideration has been given to the particular business objectives, financial situation or particular needs of any recipient. Any examples given are for the purposes of illustration only.
All the information set out in this ASEAN website is provided in good faith to the best of HSBC’s knowledge and understanding of the current law, rules, regulations, directions and guidelines governing or otherwise applicable to the relevant services offered by HSBC but HSBC makes no guarantee, representation or warranty and accepts no liability as to its accuracy or completeness. Future changes in such law, rules, regulations etc. could affect the information in this ASEAN website but HSBC is under no obligation to keep this information current or to update it. Expressions of opinion are those of HSBC only and are subject to change without notice.
Copyright © HSBC Bank (Vietnam) Ltd. All rights reserved. No part of this ASEAN website may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, on any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise, without the prior written permission of HSBC.
Issued by HSBC Bank (Vietnam) Ltd. The Hongkong and Shanghai Banking Corporation Limited is incorporated in the Hong Kong SAR with limited liability.